Referenties

Yvonne van den Hurk“Narhea Goossens is in mijn ogen een gedreven vakvrouw. De integere wijze waarop zij haar projecten maakt en haar onderwerpen uitkiest geeft mij het volste vertrouwen in de voorstelling Powerwijven. Ik vind het erg belangrijk dat zij, samen met haar spelers, een onderwerp als ‘seksueel geweld’ op een theatrale manier aan de orde wil(len) stellen. Met herkenbaarheid, diepgang, humor en inzicht als uitgangspunten wil de voorstelling ‘Powerwijven’ de stilte rond seksueel geweld doorbreken. Ik juich dit streven vanuit de grond van mijn hart toe.” Yvonne van den Hurk (actrice en schrijfster van Hormonologen, een voorstelling over de overgang)

 

“Met een onderwerp dat zonder twijfel confronterend is voor mannen, confronterend voor zwijgende vrouwen, Raf Walschaertsconfronterend voor ieder mens die diep in zichzelf sporen van machtsmisbruik herkent, (confronterend voor iedereen dus, want iedereen is tegelijk duivel, engel en alles wat daar tussen zit…,) wekt deze voorstelling nieuwsgierigheid. ” Raf Walschaerts (Kommil Foo)

 

martine“Narhea Goossens heeft het initiatief genomen om een theatervoorstelling te maken over seksueel misbruik. Moedig en noodzakelijk. Het blijkt een van de weinige dingen te zijn waar je niet voor uit kunt komen in het leven. Seksueel misbruik besmet je, zeggen dat je misbruikt bent besmet je opnieuw. Het kind, de jongere maakt het seksueel misbruik mee met haar of zijn kijk op de wereld, met de beperkte denkkaders van de leeftijd. Als volwassene lijkt het duidelijk wat er zo verkeerd aan is, maar in het ‘kind vergaat het kind’ zoals Neeltje Maria Min dat schitterend uitdrukte, mogelijk over seksueel misbruik. Om het werkelijk te begrijpen heb je dus het kind nodig. Daarom is het belangrijk om toneelspeelsters in te zetten die dat misbruikte kind nog in zich herbergen en tegelijk niet afhankelijk te zijn van alleen die toneelspeelsters, maar de verhalen van misbruikte kinderen te gebruiken. Dat is precies wat Narhea Goossens van plan is met de twee toneelspeelsters, die uit eigen ervaring kunnen putten en tegelijk de verhalen van anderen gebruiken in hun spel. De maatschappij weet zich geen raad met seksueel misbruik. De aantallen moeten zeer groot zijn weten we, want haast niemand durft ermee naar buiten te komen. We zijn bang van seksueel misbruik, omdat we ons ook niet goed raad met seks weten. Het kost zoveel moeite om daar eerlijk over te praten. We laten ook daardoor de misbruikte kinderen in de steek. En misschien is het zwijgen ook bevorderend voor het doorgaan van misbruik… Het getuigt dus van moed om een dergelijk onderwerp op de planken te brengen. Noodzakelijk, onontbeerlijk. Ik dank Narhea, en haar ‘troupe’ voor hun intentie en wens ze alle succes om de misbruikte mensen te troosten en de maatschappij wakker te schudden en hen moed en inspiratie te geven er voor misbruikte kinderen te zijn en hun bijdrage te leveren aan het voorkomen van seksueel misbruik.” Dr. Martine Delfos (biopsycholoog en schrijfster van onder andere kinderboeken over seksueel misbruik.)

“Een voorstelling waar je ongemakkelijk van wordt door de herkenbaarheid en de uit het leven gegrepen Elkegetuigenissen. De voorstelling bijwonen is een ervaring die de tongen losmaakt over een onderwerp dat het verdient uit de taboesfeer gehaald te worden. “Hoe kreeg jij ooit met seksueel geweld te maken?  Hoe heb je toen gereageerd? Hoe zal je reageren? Wat doet dat met je?” Met dank aan de rechttoe-rechtaanaanpak en de openhartigheid van de actrices en theatermaakster die na afloop in gesprek ging met de zaal. Een must-see niet enkel voor hulpverleners maar voor een breed publiek. Misschien zelfs voor jongeren om hen sterker te maken, de bek open te breken en te wapenen in de strijd tegen seksueel geweld.” Elke Decruynaere(schepen van Onderwijs, Opvoeding en Jeugd)

Publieksreacties

  • “Het was zo indrukwekkend, mooi, hier en daar aangrijpend, perfect balancerend op de grens waar direct om kan slaan naar rauw. Het dringt binnen, komt dicht op de huid. Perfect!!”
  • “Het was prachtig. Raak.”
  • “Voor geëngageerd theater is altijd plaats.”
  • “Het van terloops ter sprake brengen naar keihard benoemen naar de maatschappelijke context. Ik zat de hele tijd op het puntje van m’n stoel, werd geraakt en bij m’n strot gegrepen.”
  • “Prachtig gedaan met een verdiende staande ovatie.”
  • “Een briljante ontroerende en krachtige voorstelling.”
Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s